Zdrowe soki
Sok pomarańczowySzklanka soku to prawdziwa bomba witaminowa i zastrzyk zdrowia! Tak to prawda, pod warunkiem, że sięgamy po naturalny, świeżo wyciśnięty nektar owocowy. Dobrodziejstwo natury kryje się w nieprzetworzonych produktach, które pokrywają nasze zapotrzebowanie na minerały, witaminy w szybki sposób. Poza tym świeże zdrowe soki zawierają antyoksydanty, które opóźniają procesy starzenia się, poprawiają stan skóry, włosów czy paznokci. Przede wszystkim są zdrowe, smaczne i świetnie gaszą pragnienie. Szklanka gęstego soku może być także dobrą i pożywną przekąską. Trzeba tylko wiedzieć po co sięgnąć. Nie każdy napój nazywany sokiem, jest nim naprawdę. 

Czy i jakie korzyści dla naszego organizmu przynoszą zdrowe soki?

 Dobry sok dostarcza organizmowi dużą dawkę witamin, składników mineralnych, jak magnez, żelazo, potas, wapń, a na dodatek są bogate w kwas foliowy. Nie zawiera przy tym sztucznych barwników, konserwantów i przetworzonych składników. Świeży miąższ owocowy zawiera nie tylko więcej substancji odżywczych, ale także dodatkowo błonnik pokarmowy. Niektóre soki są przeznaczone do zadań specjalnych, na przykład wiśniowy działa przeciwzapalnie, pomarańczowy (wulkan witaminy C) i żurawinowy wspomaga układ odpornościowy. Ponadto sok pomarańczowy także posiada witaminę D oraz wapń więc wzmacnia i buduje układ kostny, a żurawinowy pozytywnie wpływa na układ moczowy. Każdy sok to bomba witaminowa, która dostarcza także antyoksydanty, przeciwdziałające wielu chorobom. Niestety, soki zawierają sporą ilość cukrów (i nie chodzi tu o dosładzanie napoju), dlatego osoby odchudzające się nie powinny przesadzać z ilością. Przysłowiowa jedna szklanka dziennie odpowiedniej kompozycji soków jest w stanie pokryć 2/3 zapotrzebowania na wszelkie witaminy i minerały.

 

Sezonowe dobrodziejstwo

Picie soków jest wskazane o każdej porze roku. Na sklepowych półkach przez cały rok mamy szeroką gamę soków i nektarów z różnych, nawet egzotycznych owoców. Trzeba wiedzieć, że prawdziwy sok nie może zawierać żadnych konserwantów, barwników i ulepszaczy, a jego konsystencja, zapach i smak powinny być taki sam jak świeżo wyciśnięty. Soki mogą jednak powstawać z koncentratów. Kupując sok warto sprawdzić skład i zawartość owoców. Drugą, lepsza opcja jest robienie soków własnoręcznie. Świeżo robione zawierają o wiele więcej witamin i składników odżywczych niż kupowane w sklepie soki jednodniowe. Wbrew pozorom, nie jest to drogie i czasochłonne rozwiązanie. Dysponując sokowirówką, można łączyć owoce i warzywa, tworząc kompozycje skrojone na naszą miarę. Sięgając po sezonowe produkty, otrzymujemy tanie i zdrowe soki.